vakantiedagen uitbetalen ja of nee?

Mijn vrouw werkt momenteel in een filiaal van een landelijke keten. Dit filiaal wordt echter binnenkort overgenomen door franchisenemer van dezelfde keten. Nu is het zo dat normaal bij een overname alle openstaande vakantiedagen worden uitbetaald. Normaal zou dit geen probleem zijn, maar door haar zwangerschapsverlof en ziekte daarvoor heeft zij nog 25 dagen openstaan. Is het belastingtechnisch verstandig om dit te laten uitbetalen of voor een andere mogelijkheid te kiezen. Er kan namelijk ook in "zwaarwegende" gevallen voor gekozen worden om ze mee over te nemen. Hierbij moet nog verteld worden dat de franchisenemer er geen problemen mee heeft als zij na haar zwangerschapsverlof de vakantiedagen wekelijks afbouwt.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.2K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik zou ze niet uit laten betalen; je houdt er niet veel aan over, daar zorgt ome fiscus wel voor
!
Mijns inziens heb je er veel meer aan om die dagen lekker mee te nemen, tenzij je acuut om geld verlegen zit. Aangezien ik je geen precieze belastingpercentages etc. kan noemen (alhoewel ik hier wel uit ervaring spreek) heb ik dit hier als reactie geplaatst en niet als antwoord. Als de baas het meenemen van die dagen geen probleem vindt zou ik er zeker gebruik van maken; hij is het namelijk niet verplicht!
crispy
9 jaar geleden
Je kunt de 20 wettelijke vakantiedagen (behorend bij een full time baan) niet laten uitbetalen, dat mag niet wettelijk gezien.
paulus811
9 jaar geleden
Op uitbetaling van vakantiedagen wordt het bijzonder tarief toegepast. Maar het is onzin om te zeggen dat je er niets aan overhoudt, want aan het eind van het jaar heb je één totale loonsom en een totale loonheffing. Eventueel teveel betaalde loonheffing krijg je dan terug. Op je aangifte staat echt geen aparte post voor uitbetaalde vakantiedagen. Enige wat je je moet afvragen of je geld wilt hebben of vrije tijd.

Antwoorden (2)

Uitbetaalde vakantiedagen worden altijd zwaarder belast dan opgenomen dagen. Zij worden gezien al extra inkomsten en mogen derhalve ook zwaarder belast worden. Net zoals overuren.

Belastingtechnisch gezien is het dus niet verstandig. Zwangerschap en ziekte zijn ook een indicatie dat de extra dagen de komende tijd nog wel eens erg welkom zullen blijken. Ik zou proberen die zwaarwegende omstandigheden te claimen.
tinus1969
9 jaar geleden
Eens; je hebt de tijd waarschijnlijk harder nodig dan het geld. (voor de volledigheid: extra uren worden niet zozeer apart zwaarder belast, maar je hebt vaak je arbeidskorting al opgebruikt, en soms schuif je naar een hogere schijf -hetzelfde gebeurt als je uurloon omhoog gaat; netto houdt je minder over dan bruto).
De situatie is dat in de maand dat je het laat uit betalen, je een top inkomen hebt. Volgens de regels dient over dit top inkomen het top tarief betaald worden, dit omdat je in theorie elke maand dit top inkomen zou kunnen hebben gehad of zou kunnen krijgen.

Maar wat niet zo sterk verander is je jaar inkomen. In het geval van je vrouw met haar 25 dagen krijgt zij in plaats van 12 maanden 13 maanden salaris. Dus een stijging van 10% en over die 10% betaal je bij de jaar opgave het normale tarief.

Nu is de keuze wat wil je vrouw het geld of meer tijd met de kinderen.

Als zij kiest voor de kinderen dient de nieuwe werkgever de vakantiedagen te overkopen van de oude werkgever. De oude werkgever en de nieuwe werkgever maakt het niet uit wat jullie kiezen. Waarschijnlijk een kadootje van vanwege de feestelijke situatie van een zwangerschap.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
ronron1212
9 jaar geleden
Het stelsel van de belastingdienst werkt met inkomens hoogtes dus tot een bepaald inkomen betaal je een bepaald percentage belasting. Daarboven weer een ander percentage en wat je daar boven weer verdient weer een hoger percentage. Dus wat jij nu verteld klopt niet.
http://www.dezaak.nl/tarief-inkomstenbelasting-in-2014-5319946.html